Sprøjte- og malerkabiner
En malekabine, forestiller jeg mig er en stor hal af en vis størrelse, hvor man så kan få malet eller sprøjtemalet de objekter man nu engang skal have malet – jeg forestiller mig at der er en masse foranstaltninger der skal være i orden før man kan anvende den til fx at autolakere en bil eller sprøjtemalet en masse del objekter fra bygge industrien.
Der skal selvfølgelig være en god udsugning i sprøjtekabiner og være plads nok omkring diverse objekter der skal sprøjtes eller males. Men jeg ved at der skal opfyldes en masse krav i forhold til arbejdsmiljø og maskinsikkerhed – således at det personale der skal arbejde med tingene også kan være trygge ved det.
Det er jo en genial opfindelse, når jeg lige tænker på de store vindmølleparker vi har stående rundt omkring i landet og også udlandet – for de er jo også malet, og det er garanteret foregået i en eller anden mega stor sprøjtekabine.
Når man får malet sine objekter i en sprøjtekabine, frigøres der jo også mandetimer til andre opgaver der skal løses på en arbejdsplads – og man henter så bare de færdig sprøjtede genstande når de er blevet tørret, som for øvrigt også foregår i disse sprøjte kabiner.
Jeg har egentligt aldrig tænkt over hvordan man får sprøjtelakeret sin bil, men nu er der da gået noget op for mig, og jeg kan også bedre forstå at der går 3 dage fra man afleverer sin bil til man kan få den tilbage igen. Men jeg syntes det er dejligt at vide at det foregår i dertil egnede sprøjtekabiner, således at den medarbejder der arbejder med det ikke går hen og bliver syg af det i længden.
Går man ind på Ventherm.dk kan man blive meget klogere på hvilke krav det er der opfyldes ved deres sprøjte og male kabiner, for her står helt nøjagtig de forskellige tal der er som krav til luft og lys, udsugning, ATEX zoner og flugtveje.